Mediere in cazuri de Malpraxis

Mediere in cazuri de Malpraxis

Legea nr 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precizeaza: “MALPRAXIS (‹ lat. Malus „rau” + gr. praxis „practica”) – Malpraxisul este eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicand raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice”.

mediere-malpraxis

Malpraxis, conform DEX provine din fr.” malpraxis” si este definit ca fiind un tratament incorect sau neglijent aplicat de un medic unui pacient, care ii produce acestuia prejudicii de orice natura, in relatie cu gradul de afectare a capacitatii fizice si psihice.

Enciclopedia Universala Britanica defineste notiunea de malpraxis mai larg, ca fiind neglijenta, practica incompetenta, lipsa de pregatire sau incalcarea indatoririlor de serviciu din punct de vedere profesional, care cauzeaza pacientului prejudicii de orice natura.

Oricare ar fi definitia, este clar un lucru: reclamantul trebuie sa demonstreze esecul specialistului in activitatea sa, in conformitate cu standardele acceptate in domeniul profesional respectiv, in cazul de fata domeniul medical, fiind valabil principiul “Nimeni nu este socotit vinovat daca nu se dovedeste vinovatia”.

Prejudiciile unui serviciu medical pot fi:

  • din vina personalului medical (medici, asistente medicale – prescrierea si/sau efectuarea unui tratament gresit, fara o evaluare corecta a starii de sanatate a pacientului, interventii necorespunzatoare, etc);
  • din vina personalului nemedical (infirmiere, brancardieri – manevrare defectuoasa a pacientului in salon sau la/de la cabinetele de investigatii);
  • din vina institutiei (a se vedea Cazul Maternitatii Giulesti)

Rezultatele, pentru pacient, pot fi de la suportabile pana la cele mai grave: durerea, pierderea unui organ, pierderea unei functii, pierderea vietii.

Urmarile, pentru cadrul medical sau nemedical implicat pot fi importante – de la disconfortul creat de procesele lungi si costisitoare, de publicitatea negativa, de suportarea unui stress prelungit, pana la suspendarea din activitate sau ridicarea dreptului de practica.

Pentru toate acestea exista o alternativa: Medierea. Aceasta metoda poate fi benefica pentru ambele parti.

In primul rand este o solutie simpla si accesibila atat pacientilor, cat si medicilor implicati, care vor putea evita sa mai petreaca ani de zile pe la comisiile medicale, Colegiul medicilor, procuratura, sali de judecata, pentru ca in final sa primeasca, respectiv sa plateasca despagubiri sau pentru a obtine, respectiv pentru a evita o eventuala condamnare.

In cadrul procedurii de mediere, partile, ajutate de mediator, pot ajunge, la un acord reciproc avantajos.

Practic, mediatorul creeaza un climat de comunicare intre victima (pacient) si medic sau reprezentantul institutiei medicale.

Prin mediere nu se are in vedere stabilirea vinovatiei sau nevinovatiei unei persoane. Se poate ajunge la o intelegere reciproc avantajoasa, caz in care se va incheia un acord de mediere. In cazul in care nu se ajunge la un acord, partile pot alege varianta procesului clasic in instanta.

Pentru mai multe informatii sau pentru a programa o intalnire, ne puteti contacta telefonic la 0744.571.090 sau la adresa de e-mail: simopetcu@yahoo.com.

Pentru mai multe detalii accesati link-ul: Contact