Mediere in Litigii Comerciale

Mediere in Litigii Comerciale

Intrucat activitatea comerciala este foarte intensa la nivelul tuturor comunitatilor, inclusiv in cadrul Comunitatii Europene, iar conditiile economice sunt influentate de multi factori variabili, intre partenerii de afaceri, intre persoanele juridice care au diferite raporturi contractuale, apar deseori conflicte.

Persoanele aflate in conflict manifesta o anumita opozitie de opinii, de interese, comunica cu dificultate, se afla in dezacord cu privire la multe aspecte. Conflictul poate degenera in litigiu, in proces sau in confrun­tare de fapt.

mediere-litigii-comerciale

Conflictele pot avea caracter şi natura diferite şi se pot referi la diferite aspecte juridice, psihologice, so­ciale sau morale.

Tendinta persoanelor, fizice sau jurice, in momentul conturarii unui conflict este aceea de a se apela la justitie. Sistemul judiciar este insa puternic criticat la nivel global, reprosandu-i-se lentoare, costuri mari, complexitate, inechitate.

Deşi justitiile europene, organizate ca serviciu public, afirma de regu­la, principiul gratuitatii accesului la judecata, de cele mai multe ori, complexitatea regulilor procedurale determina justitiabilii sa apeleze la ajutor calificat (avocati, consilieri juridici, experti), iar taxele de timbre datorate de catre titularul unei cereri in materie comerciala sunt importante, acestea calculandu-se de regula la valoarea pretentiilor.

In acest context, au aparut noi modele şi moduri alternative de solutionare a litigilor, asa numitul concept ADR, concept implementat in Statele Unite incepand cu anul 1961 şi care a inceput sa fie ac­ceptat şi promovat de toate statele lumii.

Astfel, medierea a aparut ca o alternativa la apelarea la justitie, dovedindu-se in cele mai multe cazuri foarte eficienta şi utila.

Redam un exemplu sugestiv, comparativ, privind variantele de solutionare a unui conflict in materie comerciala, intre doua societati comerciale:

Doua societati comerciale au ajuns la un litigiu, avand ca obiect clauzele contractuale şi platile aferente unui contract. Cum pot proceda:

  1. Intrucat toate discutiile telefonice au ramas fara rezultat, firma A decide sa gaseasca rezolvarea situatiei prin intermediul justitiei. In acest sens, trimite o comunicare firmei B, prin care solicita o conciliere prealabila deschiderii actiunii in justitie, demers procedural obligatoriu. Se trimite comunicarea cu data, locul şi ora convocarii la conciliere. Firma B poate sa raspunda invitatiei sau nu raspunde. Cum de cele mai multe ori aceasta intalnire nu are loc sau ramane fara rezultat, se procedeaza la promovarea actiunii in justitie, se plateşte contravaloarea taxei de timbru (spre exemplu – 2.611 lei + 2% pentru ce depaşeşte 50.000 pentru o valoare cuprinsa intre 50.001-250000 in conformitate cu Legea 146/1997, din suma ce reprezinta valoarea pretentiilor solicitate). Actiunea se deruleaza greoi, cu termene lungi şi foarte lungi, se pronunta o Hotarare care este atacata de partea care pierde, urmand alte termene de judecata. La final, hotararea devine irevocabila, partile fiind tinute sa execute intocmai dispozitiile acestei hotarari. In tot acest timp partile au acu­mulat pierderi economice in legatura cu contractul in discutie, iar solutia primita prin hotarare este posibil sa nu multumeasca nici una dintre parti.
  1. Cunoscand modul anevoios in care decurge activitatea in justitie şi pentru a evita pierderile economice pe care le presupune un proces lung, cele doua societati vor apela la arbitraj. Daca in justitie se plateste o taxa de timbru la valoarea pretentiilor, aici se platesc cheltuielile arbitrale (taxa de inregistrare, taxa de administrare a probelor, onorariile arbitrilor/arbitrului, cheltuieli de deplasare etc.) ca atare, in suma fixa, in functie de natura pretentiilor. Facand o analiza economica comparativa, rezulta avantaj pentru arbitraj. Din punct de vedere al timpului, tribunalul arbitral se intruneşte in 45 zile de la declanşarea solicitarii. Prin solicitarea arbitrajului, partile au apelat la un tert (un arbitru sau 3 arbitrii), tert caruia i s-a solicitat sa rezolve litigiul lor. Prin urmare, tertul impune partilor solutia sa. Chiar daca s-au micşorat pierderile economice şi s-a caştigat timp, ambele societati pleaca de la arbitraj avand obligatia sa respecte ce a hotarat arbitrul. Sentinta arbitrala este definitiva şi obligatorie. Ea se aduce la indeplinire de buna voie de partea impotriva careia s-a pronuntat, deindata, sau in termenul aratat in sentinta. Asistentul arbitral al litigiului are obligatia de a comunica partilor sentinta arbitrala in termen de 3 zile de la data redactarii. Sentinta arbitrala care se comunicata partilor are efectele unei hotarari judecatoreşti definitive şi obligatorii.
  1. O alta modalitate de rezolvare a litigiului o reprezinta medierea. Prin mediere, de asemenea, se apeleaza la un tert, la un mediator autorizat. Media­torul, prin tehnici specifice de comunicare va facilita o comunicare reala intre parti, cu scopul ca fiecare parte sa işi exprime punctului de vedere, astfel incat sa se poata gasi acea solutie acceptata de catre toate partile aflate in litigiu, exprimata printr-un acord de mediere.

Din punct de vedere economic, varianta 3 este, de asemenea, de departe cea mai avantajoasa varianta. Partile vor suporta impreuna, daca nu convin altfel, un cost de de minim 2.000 lei Ron. Din punct de vedere al timpului, litigiul poate fi solutionat de catre parti in una sau mai multe şedinte de mediere, in functie de dorinta reala a partilor de a gasi o solutie, de implicarea acestora, de capacitatea lor de comunicare etc.

In cazul in care taxa de timbru a fost deja platita, in vederea inaintarii unei cereri de chemare in judecata, solutionarea conflictului prin procedura medierii, in cursul procesului, ofera posibilitatea partii reclamante sa işi primeasca inapoi taxa de timbru, la cerere, integral, prin hotararea ce va fi data in cauza pe baza ACORDULUI DE MEDIERE (art.63 din Legea nr.192/2006).

Şi in cazul conflictelor de natura comerciala, solutionarea conflictului pe cale amiabila, prin procedura de mediere, face ca avantajele medierii sa poata fi benefic resimtite de catre partile implicate.

Pentru mai multe informatii sau pentru a programa o intalnire, ne puteti contacta telefonic la 0744.571.090 sau la adresa de e-mail: simopetcu@yahoo.com.

Pentru mai multe detalii accesati link-ul: Contact